Standardy Ochrony Małoletnich w GOK w Kamionce Wielkiej

Treść

ZARZĄDZENIE nr 021.10.2024

Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury w Kamionce Wielkiej

z dnia 09.08.2024 roku

 

w sprawie wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem
w
Gminnym Ośrodku Kultury w Kamionce Wielkiej

 

Działając na podstawie art. 17 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej
z dnia 25 października 1991 roku (tj. Dz.U z 2024 r. poz. 87 ze zm.)
w zw. art. 22b i 22 c ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczości na tle seksualnym (Dz. U. z 2023 r., poz. 1304), zarządzam co następuje:

§ 1

  1. Wprowadzam Standardy Ochrony Małoletnich w Gminnym Ośrodku Kultury w Kamionce Wielkiej (zwane dalej Standardami), które określa Załącznik nr 1 do niniejszego Zarządzenia.

  2. Każdy pracownik oraz ewentualnie zleceniobiorca, wykonawca oraz inna osoba współpracująca z Gminnym Ośrodkiem Kultury w Kamionce Wielkiej zobowiązani są do zapoznania się z treścią Standardów.

  3. Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z treścią Standardów potwierdzone jego podpisem i datą dołącza się do akt osobowych pracownika. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 2 do niniejszego Zarządzenia.

§ 2

Treść Standardów (także w wersji skróconej dla dzieci) podlega ogłoszeniu przez publikację na stronie internetowej oraz dostępna jest w wersji drukowanej na żądanie osoby zainteresowanej.

§ 3

Wykonanie zarządzenia powierzam Specjaliście ds. organizacji imprez Gminnego Ośrodka Kultury w Kamionce Wielkiej.

§ 4

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury

w Kamionce Wielkiej

/-/ Magdalena Dąbrowska

 

 

Załącznik Nr 1

do Zarządzenia Nr 021.10.2024

Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury

w Kamionce Wielkiej

z dnia 09.08.2024

 

Standardy Ochrony Małoletnich

w Gminnym Ośrodku Kultury w Kamionce Wielkiej

 

Standard I. – Polityka

Gminny Ośrodek Kultury w Kamionce Wielkiej (dalej GOK) ustanowił i wprowadził w życie „Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem”, których podstawowym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim uczestnikom zajęć i innych wydarzeń prowadzonych przez GOK, dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie.

  1. Dokument „Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem” został opracowany zgodnie z ustawą z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. z 2023 r. , poz. 1606).

  2. Z treścią polityki zapoznano pracowników GOK.

  3. Rodzice/opiekunowi prawni oraz dzieci mogą się z nim zapoznać na stronie internetowej GOK oraz w wersji drukowanej na każde żądanie (wersja pełna i skrócona dla dzieci).

 

Standard II. - PERSONEL

GOK monitoruje, edukuje i angażuje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci oraz stosuje zasady bezpiecznej rekrutacji personelu.

  1. Każdy pracownik zapoznał się z „Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem” i wie jak reagować w przypadku zauważenia symptomów krzywdzenia.

  2. Pracownicy są zatrudniani zgodnie z zasadami rekrutacji opisanymi w „Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem.

  3. GOK dba, aby osoby zatrudnione posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy
    z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne. Aby sprawdzić powyższe, GOK może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych, przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki. W każdym przypadku GOK musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia.

  4. GOK stosuje weryfikację w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z wychowaniem, edukacją lub opieką.

 

Standard III. - PROCEDURY

W GOK funkcjonują procedury zgłaszania podejrzenia oraz podejmowania interwencji
w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dziecka. Procedury znane są i udostępnione całemu personelowi. Każdy pracownik wie, komu należy zgłosić informację o krzywdzeniu małoletniego i kto jest odpowiedzialny za działania interwencyjne. Każdemu pracownikowi GOK udostępnione są dane kontaktowe do lokalnych instytucji odpowiedzialnych za przeciwdziałanie i interwencję w przypadku krzywdzenia małoletnich.

 

Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem” obejmują następujące zagadnienia:

  1. zasady zapewniające bezpieczne relacje między dziećmi a personelem,
    w szczególności zachowania niedozwolone wobec dzieci i młodzieży,

  2. procedury interwencji, które określają, jakie działania należy podjąć, jeśli pojawią się sygnały wskazujące na krzywdzenie dziecka lub na zagrożenie jego bezpieczeństwa ze strony osób obcych, członków rodziny lub personelu placówki,

  3. procedury i osoby odpowiedzialne do składania zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamiania sądu opiekuńczego,

  4. zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu,

  5. zasady ochrony wizerunku dzieci,

  6. zasady rekrutacji pracowników.

 

Standard IV. - MONITORING

GOK monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi standardami ochrony dzieci.

  1. Przyjęte Standardy Ochrony Małoletnich w Gminnym Ośrodku Kultury w Kamionce Wielkiej i „Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem” są monitorowane
    i weryfikowane (oceniane) - przynajmniej raz na dwa lata.

  2. Wyznaczone są osoby odpowiedzialne za monitoring i weryfikację Standardów w GOK.

  3. GOK ewaluuje i aktualizuje „Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem”.

 

 

Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem

 

Naczelną zasadą działań podejmowanych przez pracowników Gminnego Ośrodka Kultury
w Kamionce Wielkiej (zwanego dalej GOK) jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik GOK traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy
w jakiejkolwiek formie. Pracownik GOK, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych GOK oraz swoich kompetencji.

Celem „Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem” (zwanego dalej Polityką) jest:

  1. zwrócenie uwagi personelu GOK, rodziców (opiekunów prawnych), osób współpracujących i podmiotów na konieczność podejmowania wzmożonych działań na rzecz ochrony małoletnich przed krzywdzeniem;

  2. określenie zakresu obowiązków pracowników GOK w działaniach podejmowanych na rzecz ochrony małoletnich przed krzywdzeniem;

  3. wypracowanie adekwatnej procedury do wykorzystania podczas interwencji
    w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletnich;

  4. wprowadzenie wzmożonej działalności profilaktyczno-wychowawczej w zakresie zapewnienia ochrony młodzieży przed przemocą;

  5. rozwijanie w organizacji kultury pracy opartej na prawach dziecka i ciągłym uczeniu się.

 

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne i objaśnienie terminów

Ilekroć w „Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem” jest mowa o:

  1. Polityce – należy przez to rozumieć Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem w Gminnym Ośrodku Kultury w Kamionce Wielkiej;

  2. GOK – Gminnym Ośrodkiem Kultury w Kamionce Wielkiej;

  3. Dyrektorze GOK – należy przez to rozumieć dyrektora Gminny Ośrodek Kultury
    w Kamionce Wielkiej
    ;

  4. Małoletnim – należy przez to rozumieć osobę, która nie ukończyła 18 lat;

  5. Pracownik GOK – należy przez to rozumieć osoby zatrudnione w GOK na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, stażystów, praktykantów, wolontariuszy.

  6. Współpracujące osoby z GOK - przedstawiciele zespołów, orkiestr i innych organizacji współpracujących z GOK oraz rodzice pełniący role opiekunów grupy.

 

 

  1. Opiekun prawny – należy przez to rozumieć rodziców, a także prawnych opiekunów ucznia oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad małoletnim ;

  2. Krzywdzeniu – należy przez to rozumieć każde zamierzone lub niezamierzone działanie, lub zaniechanie działania jednostki, instytucji, lub społeczeństwa jako całości i każdy rezultat takiego działania, lub bezczynności, które naruszają równe prawa i swobody małoletniego i/lub zakłócają ich optymalny rozwój.

  3. Zgoda rodzica dziecka - zgodzie co najmniej jednego z rodziców dziecka.

  4. Danych osobowych dziecka - wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

 

Wyróżnia się następujące formy krzywdzenia:

    1. przemoc fizyczna – przemoc, w wyniku której małoletni doznaje faktycznej fizycznej krzywdy lub jest nią potencjalnie zagrożony. Krzywda ta następuje w wyniku działania bądź zaniechania działania ze strony rodzica lub innej osoby odpowiedzialnej za małoletniego, lub ze strony osoby, której małoletni ufa, bądź która ma nad nim władzę. Przemoc fizyczna wobec małoletniego może być czynnością powtarzalną lub jednorazową;

    2. przemoc psychiczna – to przewlekła, nie fizyczna, szkodliwa interakcja pomiędzy małoletnim a opiekunem, obejmująca zarówno działania jak i zaniechania. Zaliczamy do niej m.in.: niedostępność emocjonalną, zaniedbywanie emocjonalne, relację z małoletnim opartą na wrogości, obwinianiu, oczernianiu, odrzucaniu, nieodpowiednie rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje z małoletnim, niedostrzeganie lub nieuznawanie indywidualności małoletniego i granic psychicznych pomiędzy rodzicem a małoletnim;

    3. wykorzystywanie seksualne – włączanie małoletniego w aktywność seksualną, której nie jest on w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody i/lub na którą nie jest dojrzałe rozwojowo i nie może zgodzić się w ważny prawnie sposób i/lub która jest niezgodna z normami prawnymi lub obyczajowymi danego społeczeństwa. Z wykorzystaniem seksualnym mamy do czynienia, gdy taka aktywność wystąpi między małoletnim a dorosłym lub małoletnim a innym małoletnim, jeśli te osoby ze względu na wiek bądź stopień rozwoju pozostają w relacji opieki, zależności, władzy;

    4. zaniedbywanie małoletniego – chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie jego podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych i/lub nierespektowanie jego podstawowych praw, powodujące zaburzenia jego zdrowia i/lub trudności w rozwoju. Do zaniedbywania dochodzi w relacji małoletniego z osobą, która jest zobowiązana do opieki, wychowania, troski i ochrony dziecka.

 

Rozdział II

Rekrutacja pracowników

  1. Standardem jest rekrutacja pracowników GOK – odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji, a pracodawca dąży do jak najlepszej  weryfikacji kwalifikacji kandydata, w tym stosunek do wartości podzielanych przez GOK,  takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności. 

  2. GOK dba, aby osoby w niej zatrudnione, w tym osoby pracujące na podstawie umowy cywilnoprawnej oraz wolontariusze, stażyści i praktykanci, posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz nie  stanowiły dla nich zagrożenia.

  3. W każdym przypadku GOK musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez  nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia, tj. imię (imiona) i nazwisko, datę  urodzenia oraz dane kontaktowe osoby zatrudnianej. 

  4. Zgodnie z art. 21 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępstwami na tle seksualnym osoba zatrudniająca przed zawarciem umowy sprawdza kandydata w Rejestrze  Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (rejestr z dostępem ograniczonym) a figurowanie w Rejestrze wyklucza  możliwość zatrudnienia kandydata. 

  5. Współpracujące osoby z GOK, prowadzące działania z małoletnimi tj. warsztaty, udział w festiwalach, w konkursach, w koncertach, wycieczki i inne, winny przedstawić w biurze GOK w Kamionce Wielkiej oświadczenie o niekaralności stanowiący załącznik nr 1 do Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem.

 

Rozdział III

Bezpieczne relacje między małoletnimi a pracownikiem, współpracującą osobą z GOK

Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka
w jakiejkolwiek formie. Personel realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych organizacji oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, współpracowników, a także każdą dorosłą osobę mającą kontakt z dziećmi znajdującymi się w placówce, jeśli kontakt ten odbywa się za zgodą GOK.

 

Relacje Pracowników, Współpracujących osób z dziećmi:

  1. Jesteś zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy Twoja reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci.

  2. Działaj w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji Twojego zachowania.

 

Komunikacja z dziećmi

  1. W komunikacji z dziećmi zachowuj cierpliwość i szacunek.

  2. Słuchaj uważnie dzieci i udzielaj im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.

  3. Nie wolno Ci zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka.

  4. Nie wolno Ci ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje
    o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.

  5. Szanuj prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, wyjaśnij mu to najszybciej jak to możliwe.

  6. Nie wolno Ci zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie
    w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).

  7. Zapewnij dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć Tobie lub innemu pracownikowi GOK i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.

 

Działania z dziećmi

  1. Doceniaj i szanuj wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażuj i traktuj równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.

  2. Unikaj faworyzowania dzieci.

  3. Nie wolno Ci nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.

  4. Nie wolno Ci utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli Dyrektor nie został o tym poinformowany, nie wyraził na to zgody i nie uzyskał zgód rodziców/opiekunów.

  5. Nie wolno Ci proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.

  6. Nie wolno Ci wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka, które mogłyby prowadzić do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych.

 

Kontakt fizyczny z dziećmi

Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje,
w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu i jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego. Kieruj się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy Twoich dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.

  1. Nie wolno Ci bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej dziecka.

  2. Nigdy nie dotykaj dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.

  3. Zawsze bądź przygotowany na wyjaśnienie swoich działań.

  4. Nie angażuj się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.

  5. Zachowaj szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia
    i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach powinieneś reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.

  6. Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się
    z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli będziesz świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze poinformuj o tym osobę odpowiedzialną i/lub postąp zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.

  7. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, unikaj innego niż niezbędnego kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, w korzystaniu z toalety. Jeśli to możliwe, postaraj się, aby w każdej z czynności pielęgnacyjnych i higienicznych asystowała Ci inna osoba.

  8. Podczas dłuższych niż jednodniowe wyjazdy i wycieczki niedopuszczalne jest spanie
    z dzieckiem w jednym łóżku lub w jednym pokoju
    (nie dotyczy przypadków zapewnienia koniecznej opieki - sytuacja ta ma być zgłoszona kierownikowi wyjazdu i osobie monitorującej wdrażanie Standardów Ochrony Małoletnich.

 

Kontakty poza godzinami pracy

Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów mieszczących się w zakresie Twoich obowiązków. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).

 

Rozdział IV

Rozpoznawanie i reagowanie na krzywdzenie dzieci

  1. Pracownicy GOK w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na symptomy krzywdzenia dzieci.

  2. W przypadku zauważenia symptomów krzywdzenia pracownicy podejmują rozmowę
    z opiekunami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania właściwej pomocy.

  3. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko, ustalone
    w placówce


 

Rozdział V

Procedury interwencji w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa dziecka

§ 1

  1. Zagrożenie bezpieczeństwa dzieci może przybierać różne formy, z wykorzystaniem różnych sposobów kontaktu i komunikowania.

  2. Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następującą kwalifikację zagrożenia bezpieczeństwa dzieci:

  1. popełniono wykroczenie lub przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem, naruszenie nietykalności),

  2. doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem, takiej jak np. krzyk, poniżanie,

  3. doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem).

  1. Na potrzeby niniejszego dokumentu wyróżniono procedury interwencji w przypadku podejrzenia działania na szkodę dziecka przez:

  1. osoby dorosłe (personel, inne osoby trzecie, rodziców/opiekunów prawnych),

  2. inne dziecko.

§ 2

  1. W przypadku powzięcia przez pracownika GOK podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, lub zgłoszenia takiej okoliczności przez dziecko lub opiekuna dziecka, członek personelu ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji Dyrektorowi GOK. Notatka może mieć formę pisemną lub mailową.

  2. Interwencja prowadzona jest przez Dyrektora GOK.

  3. Dyrektor informuje opiekunów o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinno-opiekuńczy, lub najbliższy ośrodek pomocy społecznej).

  4. Po poinformowaniu opiekunów zgodnie z punktem poprzedzającym, Dyrektor składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek
    o wgląd w sytuację rodziny do sądu opiekuńczego lub ośrodka pomocy społecznej.

  5. Z przebiegu każdej interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr 2 do niniejszej Polityki. Kartę załącza się do rejestru interwencji prowadzonego przez organizację. Rejestr interwencji stanowi Załącznik nr 3 do niniejszej Polityki.

 

§ 3

W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112. Poinformowania służb dokonuje członek personelu, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu i następnie wypełnia kartę interwencji.

§ 4

  1. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez osobę dorosłą Dyrektor lub wyznaczony przez niego pracownik przeprowadza rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka, w szczególności jego opiekunami.

  2. Dyrektor lub wyznaczony przez niego pracownik stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji.

  3. Dyrektor lub wyznaczony przez niego pracownik organizuje spotkanie z opiekunami dziecka, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb.

  4. W przypadku, gdy okoliczności zdarzenia stanowią o podejrzeniu popełnienia czynu zabronionego Dyrektor sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa
    i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.

  5. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez pracownika, wówczas osoba ta zostaje odsunięta od wszelkich form kontaktu z dziećmi (nie tylko dzieckiem pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy.

  6. W przypadku gdy członek personelu dopuścił się wobec dziecka innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, Dyrektor powinien zbadać wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchać osobę podejrzewaną o krzywdzenie, dziecko oraz innych świadków zdarzenia.

  7. Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

  8. W przypadku gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa dziecka zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka.

§ 5

  1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko przebywające
    w organizacji (np. na zajęciach grupowych) należy przeprowadzić rozmowę z dzieckiem podejrzewanym o krzywdzenie oraz jego opiekunami, a także oddzielnie z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu i jego opiekunami. Ponadto należy porozmawiać z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka krzywdzonego. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji. Dla dziecka krzywdzącego oraz krzywdzonego sporządza się oddzielne karty interwencji.

  2. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko w wieku od 13 do 17 lat, a jego zachowanie stanowi czyn karalny, należy ponadto poinformować właściwy miejscowo sąd rodzinny lub policję poprzez pisemne zawiadomienie.

  3. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko powyżej lat 17, a jego zachowanie może nosić znamiona przestępstwa, wówczas należy zawiadomić policję lub prokuraturę.

 

Rozdział VI

Zasady ochrony wizerunku dziecka

  1. GOK zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie
    z obowiązującymi przepisami prawa. W naszych działaniach kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.

  2. GOK, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.

  3. Upublicznienie przez członka personelu wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna dziecka.

  4. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekuna na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

  5. Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy dokumentowaniu naszych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo dzieci. Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków dzieci poprzez:

  1. pobieranie pisemnej zgody rodziców/opiekunów prawnych przed zrobieniem
    i publikacją zdjęcia/nagrania,

  2. udzielenie wyjaśnień, do czego wykorzystamy zdjęcia/nagrania i w jakim kontekście, jak będziemy przechowywać te dane i jakie potencjalne ryzyko wiąże się z publikacją zdjęć/nagrań online (klauzula informacyjna),

  3. unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia
    i nazwiska - nie dotyczy dzieci biorących udział w konkursach.

  1. Zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań dzieci poprzez przyjęcie zasad:

  1. wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go w negatywnym kontekście,

  2. zdjęcia/nagrania dzieci powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać dzieci w grupie, a nie pojedyncze osoby.

  1. Jeśli rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku dziecka, ich decyzja będzie respektowana przez pracowników GOK. Zostanie ustalony,
    z rodzicami/opiekunami prawnymi, sposób, w jaki osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych.

 

Rozdział VII

Zasady dostępu dzieci do Internetu

GOK nie udostępnia swoich sieci oraz dostępu do internetu małoletnim.

Rozdział VIII

Naruszenie prywatności

  1. Informacja o zagrożeniu naruszenia prywatności w GOK powinna zostać niezwłocznie przekazana Dyrektorowi, który podejmuje natychmiastowe działania w celu zabezpieczenia danych i ograniczenia dalszego dostępu do informacji.

  2. Następnie należy ustalić okoliczności zdarzenia, poprzez dokładne udokumentowanie pozyskanych informacji i skontaktować się z inspektorem ochrony danych osobowych.

  3. W przypadku poważniejszych zagrożeń i w sytuacji, gdy naruszenie prywatności jest spowodowane przez osoby spoza GOK, należy nawiązać współpracę z organami ścigania.

  4. GOK powiadamia osoby dotknięte zdarzeniem (których dane osobowe wyciekły)
    o sytuacji, by podjęły indywidualne środki zaradcze.

 

Rozdział IX

Monitoring stosowania Polityki

  1. Dyrektor wyznacza Panią Grażynę Michalik jako osobę odpowiedzialną za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem w GOK.

  2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki i prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Polityce.

  3. Osoba, o której mowa w ust. 1 niniejszego rozdziału, przeprowadza wśród personelu organizacji, raz na 24 miesiące, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 3 do niniejszych Polityki.

  4. W ankiecie personel może proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki w GOK.

  5. Osoba odpowiedzialna dokonuje opracowania ankiet wypełnionych przez członków personelu. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje Dyrektorowi.

  6. Dyrektor wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza personelowi, dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie Polityki.

 

Rozdział X

Przepisy końcowe

  1. Polityka wchodzą w życie z dniem jej ogłoszenia.

  2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla personelu organizacji, dzieci i ich opiekunów,
    w szczególności poprzez zamieszczenie na stronie internetowej oraz udostępnienie w wersji drukowanej.

  3. Polityki ochrony dzieci przed skrzywdzeniem w wersji skróconej dla dzieci określona została w Załączniku nr 5.

 

Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury

w Kamionce Wielkiej

/-/ Magdalena Dąbrowska

 

 

 

 

 

Załącznik nr 1

do Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem

 

 

Wzór oświadczenia o niekaralności

 

……………………………………………………

(data i miejscowość)

……………………………………………………

…………………………………………………… ……………………………………………………

(dane i adres pracownika)

 

OŚWIADCZENIE O NIEKARALNOŚCI

 

Ja niżej podpisany(a) niniejszym oświadczam, że nie byłem/am karany/a i nie jest prowadzone wobec mnie żadne postępowanie karne w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX (przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu) i XXV Kodeksu karnego (przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności), w art. 189a (handel ludźmi) i art. 207 (znęcanie się) Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego oraz że korzystam z pełni praw publicznych.

Ponadto oświadczam, że znane mi są przepisy dotyczące odpowiedzialności karnej za poświadczenie nieprawdy, wynikające z art. 271 § 1 k.k., przewidującego karę do 3 lat pozbawienia wolności za składanie fałszywego oświadczenia.

 

……………………………………………………
(podpis)

 

Załącznik nr 2

do Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem

 

 

 

Karta interwencji

 

  1. Imię i nazwisko dziecka: .....................................................................................................................

  2. Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia) - opis: ............................................................................

          .................................................................................................................................................................................

  1. Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia: ..........................................................................

  2. Działania podjęte wobec dziecka (np. skierowanie do specjalistów, w tym jakich, oraz daty): ............................................................................................................................................................ ..............................................................................................................................................................................

  1. Ustalenia planu pomocy (jeśli dotyczy): ............................................................................................. ...........................................................................................................................................................

  1. Spotkania z opiekunami dziecka:

a. Opis (w tym data) .........................................................................................................................................

b. ......................................................................................................................................................................

  1. Interwencja prawna (właściwe zakreślić)

  1. zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,

  2. wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny,

  3. inny rodzaj interwencji. Jaki? (opis)

 

  1. Dane dotyczące interwencji (nazwa i adres organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji: ........................................................................................................................................

  2. Wyniki interwencji: działania organów ochrony prawnej, jeśli organizacja uzyskała informacje o wynikach/działania organizacji/działania rodziców: .......................................................................... ............................................................................................................................................................

 

Załącznik nr 3

do Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem

 

 

 

Rejestr interwencji i zgłoszeń

 

Lp.

Data interwencji/

zgłoszenia

Przedmiot interwencji/

zgłoszenia

Wynik interwencji

/zgłoszenia

Uwagi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 4

do Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem

 

 

Monitoring standardów – ankieta

 

Pytanie

Tak

Nie

Czy znasz standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem obowiązujące w organizacji, w której pracujesz?

 

 

Czy znasz treść dokumentu Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem?

 

 

Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci?

 

 

Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci?

 

 

Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem przez inną osobę z personelu (pracownika, współpracownika, stażystę, wolontariusza lub członka organizacji)

 

 

Jeśli tak - jakie zasady zostały naruszone? (odpowiedź opisowa)

 

 

Czy podjąłeś/aś jakieś działania: jeśli tak - jakie, jeśli nie - dlaczego? (odpowiedź opisowa)

 

 

Czy masz jakieś uwagi/poprawki/sugestie dotyczące Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem? (odpowiedź opisowa)

 

 

 


 

Załącznik nr 5

do Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem

 

Polityka Ochrony Małoletnich

w Gminnym Ośrodku Kultury w Kamionce Wielkiej

(wersja skrócona)

 

  1. Pracownik GOK powinien traktować Cię z szacunkiem. Nie może stosować wobec Ciebie przemocy w jakiejkolwiek formie.

  2. Jeśli ktoś - pracownik GOK lub inna osoba znajdująca się w GOK - atakuje Cię, krzyczy na Ciebie, dokucza, obraża, szturcha, czujesz się w jego obecności źle – powiedz
    o tym rodzicom lub opiekunom, ale także innemu pracownikowi GOK. Pamiętaj, że
    w każdej chwili możesz przyjść także do Dyrektora GOK i z nim porozmawiać o tym, co Cię spotkało.

  3. Pracownik GOK nie może Cię dotykać, a jeśli sytuacja tego wymaga (np. gdy pomaga
    Ci skorzystać z toalety czy chce Cię pocieszyć, gdy z jakiegoś powodu płaczesz i jest Ci smutno), powinien zapytać o zgodę. Pamiętaj, że zawsze możesz odmówić.

  4. Nie ma znaczenia, czy osoba, która Cię krzywdzi, to dorosły czy dziecko - nie bój się mówić, że ktoś Cię skrzywdził.

  5. Traktuj innych tak, jak sam chciałbyś, aby Cię traktowano. Nie obrażaj innych, nie wyzywaj, nie używaj wulgarnych słów, nie wyśmiewaj itd.

  6. Zwracaj się do pracowników GOK używając słów „Pan/Pani”, nie zapraszaj ich do znajomych na Facebooku czy Instagramie, nie podawaj im swojego numeru telefonu czy maila.

  7. Gdy uczestniczysz w wydarzeniach, które odbywają się w GOK, pracownicy mogą robić Ci zdjęcia w celu promocji i dokumentacji imprezy. Jeśli się na to nie zgadzasz, poproś rodzica, by podczas zgłoszenia na wydarzenie nie wyraził zgody na publikację Twojego wizerunku. Pamiętaj, że w przypadku zdjęć grupowych (na których znajdujesz się mimochodem) nawet sprzeciw rodzica nie wystarczy i zdjęcie, na którym jesteś widoczny, może zostać opublikowane przez GOK.

  8. Słuchaj poleceń pracowników GOK. Jeśli się z nimi nie zgadzasz, wytłumacz dlaczego.

 

Informacja, gdzie szukać pomocy:

Prawo zabrania stosowania przemocy i krzywdzenia swoich bliskich. Jeżeli Ty lub ktoś
z Twoich bliskich jest osobą doznającą przemocy domowej, reaguj. Wezwij Policję, dzwoniąc na numer alarmowy 112. Możesz także zwrócić się po pomoc do podmiotów i organizacji realizujących działania na rzecz przeciwdziałania przemocy domowej.

Pomogą Ci:

  • ośrodki pomocy społecznej,

  • powiatowe centra pomocy rodzinie - w zakresie prawnym, socjalnym, terapeutycznym lub udzielą informacji na temat instytucji lokalnie działających w tym zakresie w Twojej miejscowości.

  • ośrodki interwencji kryzysowej i ośrodki wsparcia

  • Okręgowe ośrodki i lokalne punkty działające w ramach Sieci Pomocy Pokrzywdzonym Przestępstwem

  • sądy opiekuńcze

  • podmioty medyczne, placówki ochrony zdrowia

  • komisje rozwiązywania problemów alkoholowych - podejmując działania wobec osoby nadużywającej alkoholu.

  • punkty nieodpłatnej pomocy prawnej - w zakresie uzyskania pomocy prawnej.

Możesz zadzwonić do:

  • Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia"
    tel. 800 12 00 02 (linia całodobowa i bezpłatna). Dyżur prawny (22) 666 28 50 (linia płatna, czynna w poniedziałek i wtorek w godzinach 17:00-21:00) oraz tel. 800 12 00 02 (linia bezpłatna, czynna w środę w godzinach 18:00-22:00). Poradnia e-mailowa:
    niebieskalinia@niebieskalinia.info.

  • Ogólnokrajowej Linii Pomocy Pokrzywdzonym tel. +48 222 309 900 przez całą dobę można anonimowo uzyskać informacje o możliwości uzyskania pomocy, szybką poradę psychologiczną i prawną, a także umówić się na spotkanie ze specjalistami w dowolnym miejscu na terenie Polski. Możliwe są konsultacje w językach obcych oraz w języku migowym.

  • Policyjnego telefonu zaufania dla osób doznających przemocy domowej nr 800 120 226 (linia bezpłatna przy połączeniu z telefonów stacjonarnych, czynna codziennie w godzinach od 9:30 do 15:30, od godz. 15:30 do 9:30 włączony jest automat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik Nr 2

do Zarządzenia Nr 021.10.2024

Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury

w Kamionce Wielkiej

z dnia 09.08.2024

 

Oświadczenie

o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich

 

...................................................................................................................................................................................................

imię nazwisko pracownika

 

Ja niżej podpisany(-a) oświadczam, iż zapoznałem(-am) się z dokumentacją wchodzącą
w skład Standardów Ochrony Małoletnich w
Gminnym Ośrodku Kultury w Kamionce Wielkiej i przyjmuję je do realizacji.

 

Oświadczam również, że posiadam pełną zdolność do czynności prawnych, korzystam z pełni praw publicznych, nie byłem (-am) skazany(-a) za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, przestępstwo za użyciem przemocy na szkodę małoletniego oraz nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne lub dyscyplinarne w tym zakresie.

 

Nie zostałem (-am) skazany(-a) prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne.

 

Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.1

 

……..…………………………..

                                                                                                                                                                        data i podpis

1Art. 233 § 1. Kto, składając zeznanie mające służyć za dowód w postępowaniu sądowym lub w innym postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy, zeznaje nieprawdę lub zataja prawdę podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

§ 1a. Jeżeli sprawca czynu określonego w § 1 zeznaje nieprawdę lub zataja prawdę z obawy przed odpowiedzialnością karną grożącą jemu samemu lub jego najbliższym, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.

§ 2. Warunkiem odpowiedzialności jest, aby przyjmujący zeznanie, działając w zakresie swoich uprawnień, uprzedził zeznającego o odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznanie lub odebrał od niego przyrzeczenie.

§ 3. Nie podlega karze za czyn określony w § 1a, kto składa fałszywe zeznanie, nie wiedząc o prawie odmowy zeznania lub odpowiedzi na pytania.

§ 4. Kto, jako biegły, rzeczoznawca lub tłumacz, przedstawia fałszywą opinię, ekspertyzę lub tłumaczenie mające służyć za dowód w postępowaniu określonym w § 1, podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.

§ 4a. Jeżeli sprawca czynu określonego w § 4 działa nieumyślnie, narażając na istotną szkodę interes publiczny,

podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

§ 5. Sąd może zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary, a nawet odstąpić od jej wymierzenia, jeżeli:

  1. fałszywe zeznanie, opinia, ekspertyza lub tłumaczenie dotyczy okoliczności niemogących mieć wpływu na rozstrzygnięcie sprawy,

  2. sprawca dobrowolnie sprostuje fałszywe zeznanie, opinię, ekspertyzę lub tłumaczenie, zanim nastąpi, chociażby nieprawomocne, rozstrzygnięcie sprawy.

§ 6. Przepisy § 1-3 oraz 5 stosuje się odpowiednio do osoby, która składa fałszywe oświadczenie, jeżeli przepis ustawy przewiduje możliwość odebrania oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej